Blogs : Technologie - 21ste eeuw - Vacature - hospitality -
 Heftruck Voor Orderpicking  thumbnail

Heftruck Voor Orderpicking

Published en
10 min read

Wie zijn de winnaars van de Transport & Logistics Awards 2025? Als u deze LogisticsManagement in handen heeft, kent u het antwoord op die vraag mogelijk al. Of kunt u dat opzoeken op onze website En in de volgende editie van uw favoriete vakblad over logistiek blikken we uitgebreid terug op deze jaarlijkse hoogmis van de transport- en logistieke wereld in België.De verschijningsdatum van deze Logistics Management valt min of meer samen met de 32ste editie van de Transport & Logistics Awards.

Kortom, het hele proces om er weer een fantastisch evenement van te maken, draaide op volle toeren. Hopelijk was u er zelf bij en beleefde u (weer) een fantastische en vruchtbare avond (heftruck samenwerking). Lukte het u niet om er deze keer bij te zijn? Geen nood, op www. en in de volgendeeditie van Logistics Management vindt u kleine en grote interviews met alle winnaars en genomineerden, diverse deelnemers, sfeerverslagen, video- en fotoreportages,…Kortom, alles wat u van de 32 ste Transport & Logistics Awards wil en moet weten / onthouden

De laatste jaren is ze ook in België fors gegroeid, al bleef ze wat discreet - heftruck montagehal. Tijd dus voor een interview met Willem Veekens, Managing Director GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics. Een gesprek over de aanwezigheid in België, over de evolutie van de markt en over de implementatie van nieuwe technologieën

Dat is de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent en is echt een state-of-the art gebouw. Het centraliseert voor de Pringles-chips de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites in Europa. Deze activiteiten zijn zeer divers en behoren tot de belangrijkste B2B en B2C-‘verticals’ van GXO. Een belangrijke hiervan die nog ontbreekt, is de ‘medical’-sector.

Wij zitten nog niet in de fase van concrete plannen (heftruck werkplaats). LM: Wat is de omzet van GXO in België? W. Veekens: Dergelijke cijfers worden nooit vrijgegeven. Voor geen enkel land trouwens. Maar ik kan u wel zeggen dat wij 1.000 medewerkers tellen en dat dit aantal groeiende is. Wij willen inderdaad onze voetafdruk in België verder vergroten: dit is nog steeds een groeimarkt

Heftruck Magazijnmedewerker

LM: Ondanks de loonkosten in België? W. Veekens: Tegenover een paar jaar geleden is de loonkloof met de buurlanden aanzienlijk verkleind als je met de verschillende elementen van de loonkost rekening houdt, zoals het uurloon, het overwerk, de flexibiliteit, enzovoort. Vandaag is België in lijn met Nederland, wat vijf jaar geleden niet het geval was.

Niet zozeer omwille van de loonkost, maar om de pieken in de vraag en het personeelstekort op te vangen. Technologie moet daarnaast ook dienen om het repetitieve werk te vermijden. LM: Gaan de Belgische werknemers mee in die automatiseringsgedachte? W (heftruck reparatie). Veekens: Ja, maar je moet de demarche goed uitleggen als wij technologie implementeren

De ene vindt het leuk om in een magazijn met een trolley rond te stappen, de andere werkt liever samen met een robot. LM: Naast het personeelstekort kampt België vaak met een tekort aan terreinen voor logistieke ontwikkeling. Ervaren jullie dat als een probleem? W. Veekens: Het ‘property’-aspect is inderdaad uitdagend, maar het is eigenlijk overal moeilijk om aantrekkelijke terreinen te vinden.

Met de beschikbare gronden die er zijn, is groei in de markt nog mogelijk. schaarliften kopen. Toch is er een verschil met vijf jaar geleden. Toen lag de focus nog grotendeels op wat binnen de vier muren te ontwikkelen was: de inrichting van het warehouse, de racking, de automatisering, enzovoort. Nu spelen ook externe parameters mee: hoe ziet het gebouw eruit, wat is zijn impact op het milieu, hoe energiezuinig is het, hoe goed zijn de contacten met de lokale of regionale instanties? De focus komt dus ook meer op positionering te staan

Heftruck Seminars

LM: GXO heeft vandaag zeven sites in België. Is jullie schaal groot genoeg of is externe groei nodig om die aanwezig te vergroten? W. heftruck levering. Veekens: GXO is in de Benelux verdubbeld in omvang tegenover vijf jaar geleden. We hebben de intentie om verder te groeien en daarbij zal de klemtoon duidelijk liggen op organische groei



Dat hebben we getoond met de overname van PFS Web in Luik. We willen de aanwezigheid van GXO in België blijven vergroten – schaal helpt – maar dat moet gericht gebeuren - hoogwerker huren. Schaal is geen doel op zich. LM: Donkere wolken stapelen zich boven de Europese en de Belgische economie. Zal dat een impact hebben op de logistiek? W

Mocht de economische activiteit plots dalen, dan zullen we aan het variabele gedeelte van de kosten moeten werken. Overigens hebben we de afgelopen jaren al vrij grote schommelingen in de vraag naar logistieke diensten gekend. Tijdens de Covid-crisis daalde ze, maar ‘post-Covid’ steeg die weer fors. Er was veel vraag naar voorraden en dus naar warehouse-capaciteit.

We zien ook dat het aantal ‘tenders’ is gedaald. Sommige bedrijven hebben nu een overcapaciteit en vragen om die mee aan te vullen. Dat neemt niet weg dat de vraag naar nieuwe magazijnen blijft. Eigenlijk maken we nu een herbalansering van de vraag mee (heftruck opslagloods). Na Covid was die doorgeschoten, vandaag komt die meer in evenwicht

De Toekomst Van De Heftruck

Veekens: In potentie is elk land een concurrent voor België als logistieke vestigingsplaats. België heeft wel een aantal voordelen die het competitiever maken, zoals de dikte van de stromen en de snelheid waarmee het andere landen kan bedienen. Belangrijker dan de concurrentie tussen Noord-Frankrijk, België of Nederland, is de vraag of de concurrentiekracht van Europa ‘as such’ niet aangescherpt moet worden.

Europa wordt minder competitief tegenover die regio’s. Daarom ben ik blij dat Mario Draghi met zijn rapport de vinger op de wonde legt. We moeten sneller veranderen en blijven veranderen. Er is nog te weinig ‘sense of urgency’.De concurrentiekracht van Europa is trouwens maar één uitdaging. Wij staan voor nog meer uitdagingen die een urgente aanpak vereisen.

Veekens: Een heel belangrijke is de vergrijzing - heftruck superelastisch. Zelfs als de economie afkoelt, zal het personeelstekort stijgen. Met meer arbeidsmigratie uit Spanje of Oost-Europa kan je de schaarste niet opvangen, omdat die landen ook al met die vergrijzing worstelen. Het tekort is iets minder nijpend dan twee jaar geleden, maar het probleem blijft

Maar zelfs dan: onze sector kent veel pieken, zoals de kerstperiode, Black Friday of zelfs het weer dat omslaat. De beschikbaarheid van mensen blijft een probleem. Ook die van ‘white collars’ overigens. LM: GXO staat bekend voor de vele toepassingen van nieuwe technologieën. Geldt dat ook voor België? W. Veekens: Ook hier kijken we inderdaad naar mechanisering, automatisering en robotisering, alsook naar AI.

Heftruck Project



In de keuze van technologie hebben de sitemanagers een belangrijke stem (heftruck succes). Wij zijn continu met hen in overleg om, in functie van de klant en van het type operaties, te beslissen of we een bepaalde technologie toepassen of niet. Maar de ‘ownership’ van het project leggen we bij hen, omdat ze hun klant en zijn noden het beste kennen

Belangrijk in zo’n proces is, zoals ik al eerder zei, dat je de mensen in het magazijn meekrijgt. Maar we zien zeer weinig tegenstand. In tegendeel: veel medewerkers zijnvragende partij. Meer nog dan de noodzakelijke opleidingen die technologie met zich meebrengt, is betrokkenheid belangrijk. Mijn ervaring is dat het in België niet makkelijker of moeilijker is dan elders om nieuwe technologieën in te voeren.



We moeten sneller veranderen en blijven veranderen (heftruck proactief). Er is nog te weinig ‘sense of urgency’.” Over Willem Veekens Gert Bervoets, H.Essers: De omzet van onze totale logistieke activiteiten komt vandaag al voor ongeveer 30% uit het buitenland. Klanten moeten weigeren omdat ze niet uit de ‘juiste’ sector komen, is dat een luxeprobleem? Niet voor H.Essers: daar is het kwestie van een doordachte groeistrategie

Internationale ambities“Op het vlak van ‘warehousing’ hebben we bovendien nog grootse plannen in de rest van Europa,” vervolgt Bervoets. “De omzet van onze totale logistieke activiteiten komt vandaag al voor ongeveer 30% uit het buitenland, en we willen daar blijven groeien.” Getuige daarvan bijvoorbeeld het nieuwe magazijn dat ze in Ringsted (Denemarken) bouwen, of de plannen voor een containerterminal in Bergen op Zoom.

Het gaat niet toevallig om transporteurs die actief zijn in de chemiesector of de gezondheidszorg: enkele jaren geleden maakten Bervoets en zijn collega’s immers de strategische keuze om zich op die markten te concentreren. “We waren destijds vooral een pionier in groepage en vervoerden daarbij ook retailgoederen - heftruck visie. Gaandeweg hebben we die activiteiten echter afgebouwd, omdat we ons willen specialiseren in chemie en healthcare,” klinkt het

Heftruck Mast

“Lokaal willen we meer inzetten op binnenvaart, terwijl we internationaal vooral op de trein rekenen.” Uitdagingen genoeg dus voor de kersverse Manager van het Jaar!“Ons land is gunstig gelegen en heeft belangrijke havens. We kunnen hier zeker nog grote Europesedistributiecentra bouwen.”Dossier Met de deal afgesloten met Skechers voor 200.000 m² heeft Weerts Logistics Parks een plaatsje onder de ‘big boys’ veroverd.

Niemand weet wanneer er een kentering zal komen in deze economische dip, maar grote projectontwikkelaars blijven niettemin in hun grondreserve investeren. heftruck opleiding. Claude YvensDe twee grote makelaars die analyses van de Belgische vastgoedmarkt publiceren, zijn het over één punt eens: de markt bleek in 2024 zwakker dan in 2023, dat zeker een geweldig jaar was

Pure logistiekers op de terugwegDit contract is een beetje als de boom die het bos verbergt. hoogwerker. “Over het algemeen hebben de gebruikers van logistiek vastgoed een voorzichtige houding aangenomen en verkiezen ze hun huidige positie te behouden zonder nieuwe expansiestrategieën te ontwikkelen”, legt Mathieu Opsomer (Head of Industrial & Logistics Agency Belux bij JLL) uit

Maar het zou nog erger zijn geweest als Eutraco in de loop van het jaar niet twee grote contracten had afgesloten. “De expansie van de logistieke dienstverleners was bijzonder sterk tijdens en na de pandemie, toen e-commerce eindelijk voet aan de grond kreeg in België. Nu consumenten hun koopgedrag naar een meer hybride model hebben verlegd, bezitten logistiekers meer onbezette ruimte”, zegt Shane O’Neill (Knight Frank). heftruck metrics.Dit leidde tot een toename van lege huurruimte, die steeg van 1,1% tot 3,46% op een as als AntwerpenBrussel

Ze ontvangen je professioneel en de gemeenten waar de bedrijventerreinen zich bevinden, zijn veel gastvrijer dan in sommige delen van Vlaanderen”, onderstreept Mathieu Opsomer. Afgezien van deze deal waren er op de Waalse as echter maar weinig transacties (hoogwerker huren). Dit is deels te wijten aan het feit dat de bezettingsgraad niet langer 100% is op de grote assen (AntwerpenBrussel of Antwerpen-Gent)

Heftruck Leergierig

Daarnaast merken we op dat de projectontwikkelaars voormalige industriële sites blijven opkopen om hun grondreserve veilig te stellen - heftruck klantbeleving. Deze terreinen zijn des te interessanter omdat ze vaak over elektrischeaansluitingen van hoge capaciteit beschikken, waardoor het mogelijk wordt om in de toekomst elektrische vrachtwagens te laden. Enkele voorbeelden: de site van Renault Vilvoorde aangekocht door WDP, de voormalige hoogoven van Ougrée aangekocht door MG Real Estate en de Makro/Metro sites overgenomen door LCV Real Estate in samenwerking met Colruyt Group Real Estate

“Ruim 2,3 miljoen m 2 is gewoon gigantisch, maar niet alles wordt in 2025 gebouwd. 42% van deze ruimte is al in aanbouw, zoals het megaproject van Weerts voor Skechers of het nieuwe magazijn van DSV in Gent”, zegt Mathieu Opsomer, die erop wijst dat 88% van de in 2024 gestarte nieuwe projecten niet speculatief van aard zijn.

Stefan KerkhofsLiselore Myncke (Willy Naessens): “De laatste twee jaar zijn de ‘high bays’ in opmars, met 25 tot 30 meter vrije hoogte - heftruck documentatie. Die trend zal zich voortzetten.”Logistics Management: Wat zijn de verschillen tussen een magazijn vandaag en een magazijn van 10 jaar geleden? Liselore Myncke (sales verantwoordelijke logistieke warehouses Willy Naessens): Het is in die tien jaar enorm sterk geëvolueerd

We hebben hier in Lokeren een terrein van 4 ha gekocht: met een magazijn van 13 meter hoogte was dat nooit rendabel. We hebben vervolgens gekeken naar automatisatie - heftruck speciale. Een ‘kranen-magazijn’ heeft zijn deugdelijkheid bewezen, maar wij wouden toch nog ‘logistiek anders’. Dat is ons credo - verreiker huren. Zo kwamen we uit bij Movu shuttles, en dan moet je inKris De Leeneer (CEO Kris De Leeneer): “Om Willy Naessens te citeren: “Ik bouw niet voor mijn klant, maar voor de achterkleinkinderen van mijn klant.””de hoogte werken

Latest Posts

Heftruck Voor Orderpicking

Published Aug 03, 25
10 min read

Een Heftruck Kopen Of Leasen

Published Aug 03, 25
4 min read

De Heftruck In De Logistiek

Published Aug 03, 25
10 min read